Samenvatting Tanzania - Reisverslag uit Kendwa, Tanzania van Dennis Wegberg - WaarBenJij.nu Samenvatting Tanzania - Reisverslag uit Kendwa, Tanzania van Dennis Wegberg - WaarBenJij.nu

Samenvatting Tanzania

Door: Dennis en Franka

Blijf op de hoogte en volg Dennis

01 Augustus 2016 | Tanzania, Kendwa

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we alweer thuis van onze indrukwekkende reis door Tanzania die we in 2,5 week hebben volbracht. Aangezien we beperkt internet hadden en geen beschikking over een computer, schrijven we deze samenvatting alsnog achteraf.

Het avontuur startte op 9 juli waarop we het vliegtuig richting Nairobi instapten met gematigde spanning voor hetgeen dat komen ging. We werden meteen die ochtend erna opgehaald om te starten met onze tour door de Serengeti en Ngorongoro.

's Ochtends werden we welkom geheten door een lollig reisgezelschap dat inmiddels al een weekje samen door hadden gebracht in Kenya. We werden wel meteen in de groep opgenomen en onze reis was begonnen. Met Toto-Africa spelend uit de speakers van onze bus, reden we richting Tanzania.
Die avond kregen we een briefing voor de komende drie dagen door de wildernis. Die beloofde veel goeds!

Op maandag werden we opgehaald met de twee 4WD's waarmee we de savanne gingen trotseren. Volgeladen met tenten en voedsel gingen we op avontuur uit. Op deze dag kwamen we al meteen langs de Ngorongoro krater om 's avonds uit te komen in de Serengeti. In de laatste zagen we olifanten, giraffen, leeuwen, hyena's, buffels, gnoes, struisvogels.... kortom te veel om op te noemen.

Die avond kwamen we in het Serengeti-kamp, dat van elektriciteit noch omheining voorzien was. Dit betekende kamperen in de wildernis naast een toiletgebouw en een schuilhut. Toch wist onze kok een waardig driegangendiner voor ons te bereiden. Eenmaal uitbuikend van onze geweldige maaltijd, werden we verrast door de "Zebra-bar". Dit was een koelwagen die koud bier door de Serengeti naar de diverse kampen bracht (een schot in de roos). Het bier was natuurlijk niet goedkoop, maar wanneer kun je nu zeggen dat je een Serengeti-biertje aan de Zebra-bar in de Serengeti hebt gekocht? Onbetaalbaar toch? :D

De ochtend erna kregen we te horen dat in de afgelopen nacht een buffel werd opgejaagd, gevangen en opgegeten door een roedel hyena's. Dit bracht ons weer terug in de realiteit en confronteerde ons met de manier van de natuur om ieder levend wezen te voorzien van voedsel.
De rest van de dag werden we steeds weer verbaasd door de prachtige beesten die om ons heen te vinden waren. Zo zijn we ook gestopt bij een boom waarin twee luipaarden een gazelle aan het oppeuzelen waren. Ook nijlpaarden bleven niet achter die dag, in elke plas konden we er wel één vinden. Tot slot kregen we die dag nog een traktatie op een groep olifanten die majestueus op ons af kwamen gelopen. Op hun gemak liepen ze ons voorbij en konden wij weer verder met onze speurtocht.

Die nacht werden we verrast door een grazend beest dat het op onze tenen had voorzien. Franka en ik werden beiden wakker gemaakt doordat onze voeten vriendelijk aan de kant werden gedrukt. 's Ochtends zagen we de kudde zebra's nog op ons kampveld staan... Wat een ervaring :D

De Ngorongoro krater is ook een National park waar we Afrikaanse beesten konden spotten. Hier gingen we op jacht naar de laatste van de big5 die we nog niet hadden gezien, de neushoorn. Maar ondanks de inspanningen die onze gids leverde om ons deze te presenteren, hebben we helaas toch geen neushoorn kunnen ontdekken. Desalniettemin hebben we toch een prachtige dag gehad met weer een overvloed aan leeuwen, apen, nijlpaarden, olifanten (en ander grazend gepeupel). Na deze dag was het alweer tijd om af te sluiten met onze safari-maatjes.
Die avond vierden we de verjaardag van Evan, één van onze groepsgenoten.

De dag erna werden we opgehaald om richting ons volgend avontuur te gaan, de beklimming van de Kilimanjaro....
In Moshi kregen we de briefing met onze drie medeklimmers en hadden we nog de mogelijkheid om onze bepakking in orde te krijgen. De dag erna gingen we los! 's Ochtends even registreren en de klim was begonnen.

Op de eerste dag hebben we onze hike nog doorgebracht in tropisch regenwoud, een mooi voorproefje voor wat komen ging. De dag erna kwamen we al boven de boomgrens en lieten we het wolkendek eveneens onder ons. Wat een prachtig gezicht om de wolken onder je te zien hangen, dit geeft een geïsoleerd, maar toch ook weer een vrij gevoel. Dit gevoel hielden we vast tot na onze beklimming.

Na enkele dagen hiken en acclimatiseren kwamen we aan op basiskamp... In de afgelopen dagen was erg goed voor ons gezorgd. Drie maaltijden per dag, 's middags een kop thee met popcorn en koekjes, 's ochtends een kom heet water om ons mee te wassen, 18 dragers die alle benodigde spullen naar het volgende kamp droegen. En natuurlijk de onvergetelijke ontvangsten in de kampen, waarbij Afrikaanse liedjes voor ons gezongen werden en wij in het middelpunt van de belangstelling werden gezet. Dit alleen was al een onvergetelijke ervaring... en dan moest de topbeklimming nog beginnen.

Om 23.00 werden we gewekt, zodat we om 0.00 startklaar stonden voor onze hike van 13 uur. De eerste 6 uur stonden in het teken van wakker blijven, kou doorstaan en blijven doorlopen. Slechts verlicht met maanlicht werkten we onze weg naar boven door het maanachtige landschap. De temperatuur was zo laag dat onze camelbags bevroren (ongeacht het terug blazen van vloeistof in de slang). Dit betekende dus ook dat we onze tenen en vingers niet meer voelden, toen we eenmaal de top van +5895 bereikten.

Toch voelde ik mijn vingers nog net voldoende om de ring te pakken te krijgen waarmee ik Franka ten huwelijk ging vragen... Ontdaan van de prestatie en mijn onverwachte aanzoek, kon Franka alleen nog maar knikken om in te stemmen met mijn verzoek. Dit was voor mij en iedereen om ons heen voldoende om te weten dat het goed zat. De gidsen waren zo euforisch dat ze met hun banner om ons heen dansten. Ook weer zo'n onvergetelijke ervaring.... Na alle feestvreugde snel nog even een top-foto maken en weer omlaag, terug naar zuurstofrijke atmosfeer.

Na twee uur afdaling kwamen we weer in basiskamp, waar we snel iets aten, zodat we onze weg konden vervolgen naar +3100. Eenmaal op onze eindbestemming van die dag aangekomen, aten we weer iets en dropen we snel af richting ons tentje om te genieten van een welverdiende nachtrust.

De laatste dag omvatte een ontspannen afdaling door het regenwoud. Rond 10.30 waren we alweer op het eindpunt van dit avontuur. Na het opfrissen in Bristol Cottages, ontvingen we ons certificaat om onze prestatie te beklinken. Eenmaal in het bezit veel mooie herinneringen en ons bewijs van prestatie, vervolgden we meteen onze weg naar het vliegveld, zodat we die avond nog konden inchecken op Zanzibar.

Stonetown was onze eerste bestemming op Zanzibar, waar we een rondleiding van Amur kregen die ons veel leerde over de slavenhandel en andere historische gebeurtenissen op het eiland. Eenmaal gewend het ontspannen ritme op dit mooie eiland vervolgden we onze weg naar Kendwa beach. Dit strand lag bezaaid met hotels en bungalows vanwaaruit de toeristen konden genieten van de prachtige tropische stranden en azuurblauwe oceaan.

Na een paar dagen rust en hier en daar een snorkeltje, hadden we het wel weer gezien op dit deel van het eiland. Kendwa lag namelijk erg geïsoleerd en was duidelijk nog niet helemaal gewend aan de behoeften van de actieve toeristen. Gezien de boeking van vijf dagen in onze bungalow, legden we ons maar neer bij onze verplichte (en waarschijnlijk hoognodige) rustperiode.

Al met al hebben we ons weer kostelijk vermaakt tijdens onze avontuurlijke reis door Tanzania. Een reis die we zeker kunnen aanbevelen voor de actieve backpacker.

Groetjes,

Dennis en Franka