Pint of Guinness please! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Dennis Wegberg - WaarBenJij.nu Pint of Guinness please! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Dennis Wegberg - WaarBenJij.nu

Pint of Guinness please!

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

23 December 2015 | Ierland, Dublin

Wat vliegt een week toch snel voorbij...

Vorige week waren we nog onze spullen aan het pakken voor een weekje Ierland en nu zijn we alweer terug. Maar wat hebben we een prachtige week gehad.

Op woensdag vlogen we in de middag van Amsterdam naar Dublin met een boeking voor een hostel en een huurauto in onze rugzak.
We hadden ruw een planning gemaakt voor een rondreis door het zuiden van Ierland.
Eenmaal in Dublin aangekomen hebben we bij het hostel meteen alle andere hostels vastgelegd en nog enkele activiteiten aan onze planning toegevoegd. Onze reis kon beginnen!

Donderdag reden we richting Glendalough om daar, in het zonnetje, een wandeling te maken rond enkele middeleeuwse ruines. De ruines achter ons latend beklommen we ook nog een heuveltje dat ons prachtige uitzichten gaf over de velden waar enkele scenes uit de film Braveheart zijn opgenomen. Vervolgens reden we door naar Killarney om daar onze nieuwe slaapplek voor de komende twee nachten in te richten.

In Killarney werden we ontvangen in een aftands maar gezellig hostel, dat tegen het centrum van de stad ligt. Na een lekker diner en een paar pints zochten we ons bed op om de dag erna vroeg klaar te zijn voor een autotrip door "Ring of Kerry". Dit is een weg die langs de kustlijn loopt en uitzicht biedt over meertjes, stranden, ruines, rotspartijen, havendorpjes, etc... Helaas was het die dag regenachtig en begaf onze camera het. Maar desalniettemin was het een prachtige dag.

Na de regen op vrijdag konden we op zaterdag met de zon op het gezicht en de wind in de rug weer door naar onze volgende slaapplaats, Galway. Maar het zou zonde zijn als we tussentijds niet stopten bij "The Cliffs of Moher"!!! Alleen de naam is al indrukwekkend. Daarbij komt nog eens dat deze kliffen in de film "Harry Potter and the halfblood prince" zijn gebruikt voor elke scenes.
We kwamen redelijk laat aan bij deze kliffen, omdat we onderweg nog moesten wachten op de veerboot en ook al niet heel vroeg waren vertrokken (de avond was te gezellig :D). We konden nog een drie uur durende wandeling maken langs de klif, voordat het donker zou worden. Op de heenweg werden we al overrompeld door de dramatische rotswanden die samen met de donderende oceaan een diepe indruk achter lieten. Terwijl we op de terugweg waren van onze wandeling, begon het donker te worden en ging de zon onder achter de rotsen. Dit was werkelijk de kers op de taart die deze ervaring tot de mooiste van onze reis maakte.

Nog bekomend van deze prachtige ervaring gingen we door naar Galway, waar we nog de energie vonden om onze persoonlijke "Pubcrawl" te ondernemen. Na 22.00u beginnen daar namelijk de Ierse livebands te spelen in de kroegen. Met het diner achter de kiezen, liepen we van pub naar pub om aan de deur te luisteren naar de muziek die naar buiten kwam. Als we livemuziek hoorden, gingen we naar binnen, anders liepen we verder. Deze tactiek zorgde voor een onvergetelijk avond met pubs die onmogelijk met elkaar te vergelijken waren. In de ene pub stond men in woonkamersetting aandachtig naar de muziek te luisteren, terwijl in de volgende pub de tegels van de vloer werden gedanst op de meest traditionele Ierse volksmuziek. Wat een prachtige cultuur!

En 's ochtends gingen we weer in ons autootje verder naar het volgende natuurgebied, Connemara. Ook hier hebben we een wandelingetje gemaakt over een heuvel met uitzicht op uitgestrekte velden en meren. Hier kwamen we erachter, dat we door een vastloper in onze GoPro alle foto's tot die tijd kwijt waren, waardoor we alleen foto's van onze telefoons over hielden. Dit was we enorm balen, omdat de mooiste foto's van de Cliffs of Moher nu verloren waren. We probeerden ons humeur niet te laten beinvloeden door deze tegenvaller en gingen verder met onze wandeling. Op de top moesten we regen en wind trotseren, maar gelukkig waren we voorzien met goed materiaal om onszelf warm te houden. De terugweg was weer zonnig, waardoor we weer vollop konden genieten. Na een kopje koffie in het theehuis (XD) vervolgden we onze weg terug naar Dublin, waar we in de avond aankwamen.

De dag in Dublin hebben we volledig benut, door 's ochtends te starten met een gratis tour door de stad, waarin we iets geleerd kregen over de geschiedenis en cultuur van Ierland. Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan Teelings, een jonge Ierse wiskey-distilleerderij. Hier werd ons de geschiedenis van de Ierse wiskeys en het verschil tussen Ierse en Schotse wisky duidelijk gemaakt. Op deze dag van geschiedenis, doken we zelf nog even het verleden in, want we hadden een afspraak met een Iers stel dat we in Australie hebben leren kennen.
Met hen gingen we gezellig iets eten en ze lieten ons nog een paar leuke kroegen in Dublin zien. Een goede afsluiter van deze prachtige week.

De laatste dag hebben we voornamelijk benut om op ons gemak de auto terug te brengen en zelf terug te komen in Nederland. Al met al hebben we een fantastische week gehad met indrukken die je aan de andere kant van de wereld niet zult overtreffen. Een aanrader voor iedereen die niet bang is voor een spatje regen ;)

Groeten,

Dennis en Franka

P.S.: zie facebook voor enkele foto's